Account Manager Technische Producten MBO Niveau 3 Opleiding Techniek Commercieel Kantoor

Accountmanager technische producten

 
Je hebt een technische vooropleiding, maar wilt wat breder inzetbaar zijn. Je bent verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bedrijf waar je werkt. Je ontwikkelt met deze klanten een duurzame relatie. Als technisch accountmanager weet je alles van de inhoudelijke en technische aspecten van het product dat de klant bij jouw bedrijf afneemt. Die klant is meestal een ander bedrijf, met specialistische technische eisen.

De klant wil te woord gestaan worden door iemand die echt verstand van zaken heeft. En dat ben jij, als je naast je technische kennis de opleiding Accountmanager technische producten hebt gevolgd!

Lesgeld

€ 2.180,00

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Modulen

8 modulen

Duur

Advies 30 - 40 weken

Competenties:

  • plannen en organiseren
  • nauwkeurig kunnen werken en goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden hebben
  • een commerciële instelling hebben en flexibel zijn
  • goed met mensen kunnen omgaan
  • zelfstandig en in teamverband kunnen werken 


Deze opleiding bestaat uit de volgende modulen:

  • Toetsenbordvaardigheid
  • Tekstverwerken
  • Telefoneren
  • Klantcontacten
  • Rekenvaardigheid
  • Spreadsheet
  • Zakelijk Engels
  • Marketing 


Het is ook mogelijk om je in te schrijven voor één of enkele losse cursussen.

Vooropleiding:
Voor de opleiding Accountmanager technische producten is geen specifieke vooropleiding vereist, al is een minimale vooropleiding VMBO/MAVO met een technische achtergrond een aanbeveling.


Examens:
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering.
Hier vindt u meer informatie over de examens, de examentarieven en -locaties.

Diplomering:
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. De certificaten voor de 8 modules geven recht op het LSSO-diploma Accountmanager technische producten.


Vervolgopleiding(en):
Als je de opleiding met succes hebt afgerond, heb je de volgende vervolgmogelijkheid:

Hoe volg je de studie?

Created with Sketch.

Hoe volg je de studie?
Bij Academie Mercuur volg je je studie via ‘Blended Learning’. Blended Learning is een combinatie van e-learning en persoonlijk contact. Je ontvangt toegang tot je digitale lesboek in onze blended learning-omgeving, waarin lessen op film te volgen zijn. Heb je vragen? Je kunt ze direct stellen via ons forum. Daarnaast worden (indien gewenst) er studie- en coachingsbijeenkomsten gepland. 


Personal studiecoach
Na opgave belt jouw personal studiecoach je om te overleggen over de planning van je studie. Er wordt een persoonlijk plan gemaakt, daarna wordt je iedere 14 dagen gebeld over jouw studievoortgang. Je ontvangt tips en we passen eventueel je studieplanning aan. Dus: een ideale stok achter de deur!


Examentraining
Voor verschillende modulen van het LSSO hebben wij een uitgebreide examentraining ontwikkeld. Zo ben je helemaal klaar voor de examens.

 

Blended Learning

Created with Sketch.

Blended Learning: een combinatie van e-learning en persoonlijk contact

  • je bepaalt je eigen studietempo
  • je kunt snel starten
  • een personal studiecoach gedurende de studie
  • vaste mentor aangaande alle studiezaken
  • 4 maanden toegang per cursus tot de digitale leerweg met instructiefilms
  • beschikking over het digitale lesmateriaal (digitaal lesboek, lessen op film + antwoorden)
  • een extra papieren boek per module
  • toegang tot studie- en coachingsbijeenkomsten
  • toegang tot een examentraining voor een aantal modulen
  • toegang tot het forum voor al je vragen

Het lesgeld

Created with Sketch.

Het lesgeld
De prijs voor de gehele opleiding is € 2.160,00. Aanmelding voor de opleiding is mogelijk via onze website.

Deze prijs is btw-vrij en exclusief examengeld (dit betaal je bij de exameninstantie bij inschrijving voor een examen) voor al onze opleidingen gelden onze algemene voorwaarden.


Termijnbetaling / annulering
Betaling in termijnen is niet mogelijk. Wel kun je inschrijven per opleidingsonderdeel (per module of per twee modules), waardoor je elke keer alleen die onderdelen betaalt. Dit heeft hetzelfde effect als termijnbetaling.

Losse Modules

Naast de volledige beroepsopleiding bestaat er ook de mogelijkheid tot het volgen van losse modulen. Onderstaand vindt u de modulen die horen bij deze opleiding.

Toetsenbordvaardigheid | € 270,00

Created with Sketch.

Een goede typvaardigheid is een eerste vereiste voor een functie op kantoor. Bovendien maakt men ook thuis gebruik van de computer voor de privécorrespondentie, het uittypen van verslagen, werkstukken, scripties, enz. Voor het werken op de computer is een goede toetsenbordvaardigheid vereist.

 

Typen is vooral een kwestie van routine. Deze cursus leert je het systeem en legt een basis voor deze routine. Vervolgens zul je zien dat je typesnelheid voortdurend zal toenemen, mits je na de cursus regelmatig typwerk verricht volgens de geleerde methode.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

  • Informatie over de cursus
  • Informatie over toetsenbord en zithouding
  • Gebruikershandleiding type-programma
  • Studiewijzer en exameneisen
  • Ergonomie (geen examenstof)


Typevaardigheid is een must. Deze cursus heeft als doelstelling je het 10-vingersysteem blindtypen bij te brengen. Daarbij moet je een typesnelheid halen van minimaal 130 aanslagen per minuut, zonder veel fouten te maken

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

  

Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Medisch secretaresse 1
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Tekstverwerken (Word)  | € 270,00

Created with Sketch.

Tekstverwerken is niet meer weg te denken uit de beroepspraktijk van iemand met een kantoorfunctie.


Bij de samenstelling van de cursus Tekstverwerken is gekeken naar de vaardigheden die iemand in de beroepspraktijk nodig heeft. Op heel praktische wijze worden deze vaardigheden uitgelegd. Door een groot aantal oefeningen kun je de mogelijkheden van het programma leren toepassen.


Voor het maken van de opdrachten moet je de beschikking hebben over een computer met het programma Office Word 2010 of nieuwer.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Lesblok 1: inleiding Windows

  • algemene informatie
  • Windows
  • Word starten en afsluiten
  • werken met tekst

Lesblok 2: Verder werken met tekst

  • tekst inbrengen en bewerken
  • bestanden opslaan, openen, afsluiten en verwijderen
  • mappen maken en verwijderen
  • werken met meerdere documenten
  • symbolen
  • teksten verwijderen, verplaatsen en kopiëren
  • printen
  • de help-functie

Lesblok 3: Tekst opmaken

  • vet, cursief, onderstrepen
  • lettertype en -grootte
  • opmaakkenmerken
  • teksteffecten
  • tekstkaders
  • automatische opmaak

Lesblok 4: Tekst indelen

  • uitlijnen
  • woorden afbreken en tellen
  • tabinstellingen
  • alinea-inspringing
  • opsommingstekens en nummering

Lesblok 5: Documenten opmaken

  • pagina-instellingen
  • marge-instellingen
  • kop- en voetteksten
  • kolommen

Lesblok 6: Sjablonen, lijnen en afbeeldingen

  • sjablonen
  • vormen invoegen
  • illustraties invoegen

Lesblok 7: Werken met tabellen

  • tabellen maken
  • tabellen bewerken
  • sorteren en rekenen met tabellen

Lesblok 8: Mailingen, Etiketten en enveloppen

  • mailingen
  • etiketten

Lesblok 9: Taalcorrecties

  • zoeken en vervangen
  • spelling- en grammaticacontrole
  • autocorrectie

 

In deze cursus wordt gewerkt met Microsoft Word versie 2013. Als je de cursus Tekstverwerken volgt, werk je met bijbehorende oefenbestanden. In je lesboek wordt aangegeven waar je ze kunt downloaden.

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 


Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Medisch secretaresse 1
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Telefoneren | € 270,00

Created with Sketch.

Tijdens de cursus Telefoneren richten wij ons op de telefoongesprekken die je veel zult voeren. Doorverbinden, afspraken maken, informatie verstrekken zijn belangrijker dan bijvoorbeeld het voeren van een verkoopgesprek. Omdat de telefonist(e) echter vaak het eerste aanspreekpunt is in een bedrijf komen diverse aspecten van verkoopgesprek, klachtenbehandeling, e.d. wel aan de orde.

 

De cursus richt zich dan ook op het aanbrengen van correcte telefoonmanieren, waarbij het uitgangspunt is dat de telefonist(e) zichzelf blijft.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Communicatie

  • het communicatieproces
  • eenzijdige en tweezijdige communicatie
  • verbale en non-verbale communicatie
  • expressie en intonatie
  • formele, informele, corporate communicatie
  • communicatiestoornissen

Klantgericht handelen

  • kenmerken van klantgericht handelen
  • valkuilen bij klantgericht handelen

Gesprekstechnieken

  • luistertechniek
  • vraagtechniek
  • argumentatietechniek
  • taaltechniek

Telefoongesprekken voorbereiden

  • infrastructuur
  • organisatie
  • human capital

Telefoongesprekken voeren

  • openingsfase
  • informatiefase
  • actiefase
  • afsluitfase

Soorten gesprekken

  • informatiegesprek
  • verkoopgesprek
  • slechtnieuwsgesprek
  • klachtenbehandeling

Communicatie-infrastructuur

  • telefooncentrale
  • antwoordapparaat
  • mobiele telefoon
  • faxapparaat
  • e-mail en internet / intranet

Telecommunicatiediensten

  • internationaal bellen
  • binnenlandse diensten
  • telefonisch vergaderen
  • video-conferencing
  • call centers

Telefoonetiquette en –alfabet
Telefoonoefeningen

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 


Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 2
 

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Rekenvaardigheid | € 270,00

Created with Sketch.

In een kantoorfunctie krijg je te maken met allerlei berekeningen. Denk aan nota’s en de btw daarop. Maar ook krijg je met vreemde valuta te maken, of moet je bedrijfseconomische staten opstellen. Of je houdt de kleine kas bij. Diverse voorbeelden van omgaan met getallen, waar je op kantoor tegenaan loopt.

 

In tal van functies is een goede rekenvaardigheid van groot belang. Dat geldt onder andere in de boekhouding, de inkoop, de export, de marketing en de makelaardij. 
 
 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Basisrekenen

  • optellen en aftrekken
  • vermenigvuldigen en delen
  • volgorde van berekening (meneer van dalen wacht op antwoord)
  • afronden
  • breuken
  • procenten
  • promillen
  • verhoudingen
  • gemiddelden (ongewogen en gewogen)

Afschrijvingen

  • afschrijven van de aanschafwaarde
  • afschrijven van de boekwaarde
  • afschrijven over een deel van het jaar
  • restwaarde

Rente

  • renteberekening in jaren
  • renteberekening in maanden
  • renteberekening in dagen

Vreemde valuta

  • het kopen van vreemde valuta
  • het verkopen van vreemde valuta
  • bankkosten

BTW

  • BTW op de verkoopprijs (excl. BTW) zetten
  • BTW uit de verkoopprijs (incl. BTW) halen
  • de essentie van de BTW-administratie
  • voorbelasting

Facturen

  • een factuur opstellen
  • tarra
  • goederenkortingen: rabat, kwantumkorting en seizoenkorting
  • betalingskortingen: korting voor contant en kredietbeperkingstoeslag
  • leveringscondities

Verzekeringen

  • soorten verzekering en elementaire begrippen als polis, verzekerde, e.d.
  • premieberekening
  • poliskosten, prolongatiekosten en assurantiebelasting
  • berekening van de schade-uitkering: onderverzekering en oververzekering

Indexcijfers

  • een (ongewogen) indexcijfer berekenen
  • indexpunten en procenten
  • de basisperiode verleggen

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig.

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

 

Spreadsheet | € 270,00

Created with Sketch.

Grafieken, reeksen getallen die moeten worden opgeteld en andere berekeningen: met een spreadsheet is het een fluitje van een cent.

 

Bij de samenstelling van de cursus Spreadsheet is vooral gekeken naar de vaardigheden die je in de beroepspraktijk nodig hebt. Op heel praktische wijze worden deze vaardigheden uitgelegd. 

Voor het maken van de opdrachten moet je de beschikking hebben over een computer met het programma Office Excel 2010 of nieuwer.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Oefenbestanden downloaden en starten met Excel

  • Algemene informatie
  • Excel starten en afsluiten
  • Excel starten
  • Wat staat er op het startscherm
  • Een werkmap sluiten of Excel afsluiten
  • Gegevens invoeren, bewaren en printen
  • Tekst en getallen in een cel zetten
  • Een werkmap bewaren
  • Een werkblad printen
  • Een afdrukvoorbeeld bekijken

 Een werkblad bewerken en opmaken (1)

  • Een werkblad bewerken
  • Een werkmap openen
  • De kolombreedte aanpassen
  • Kolommen en rijen tussenvoegen
  • Kolommen en rijen verwijderen
  • Rijen en kolommen verbergen
  • Tekst verdelen over kolommen
  • Fouten in een spreadsheet verbeteren
  • Iets meer over selecteren
  • Verplaatsen en kopiëren
  • De vulgreep
  • Een werkblad opmaken
  • Vet, cursief en onderstrepen
  • Lettergrootte en –type
  • Tekst uitlijnen
  • Randopmaak
  • Tekstkleur en tekst markeren
  • Voorwaardelijke opmaak
  • Instelling van de getallencategorie
  • Kolombreedte en rijhoogte

 Berekeningen en formules

  • Berekeningen met Excel
  • Optellen
  • Andere berekeningen
  • Relatieve celverwijzing
  • Kopiëren van formules
  • Absolute celverwijzing
  • Doorvoeren reeks

 Werken met functies

  • De functies AutoSom, GEMIDDELDE, MAX en MIN, AANTAL, AFRONDEN en GEHEEL, ALS, NU en VANDAAG
  • Het venster ‘Functie invoegen’

 Werken met meer werkbladen, een werkblad bewerken en opmaken (2)

  • Werken met meerdere werkbladen
  • Een werkblad toevoegen en verplaatsen
  • De naam van een werkblad wijzigen
  • Een werkblad verwijderen, kopiëren en verbergen
  • Werkbladen koppelen
  • Celverwijzingen naar andere werkbladen
  • Meer over het bewerken en opmaken van een werkblad
  • Titels blokkeren
  • Formules weergeven
  • Aanbrengen en verwijderen van pagina-einden
  • Kop- en voetteksten, paginanummers en handtekening
  • Digitale handtekening

 Grafieken en beveiliging

  • Grafieken
  • Een grafiek maken
  • De grafiek verplaatsen
  • De grootte van de grafiek veranderen
  • De opmaak van de grafiek wijzigen
  • Wijzigingen in de gegevens van de grafiek aanbrengen
  • Een grafiek verwijderen
  • Beveiliging van werkmappen en werkbladen
  • Het opslaan van een werkmap met een wachtwoord
  • Een werkmap beveiligen
  • Een werkblad beveiligen
  • Cellen beveiligen

 Enkele praktische toepassingen

  • Een urenbriefje; rekenen in uren
  • Een nota; rekenen in dagen en cellen samenvoegen
  • Een betalingsherinnering
  • Een personeelslijst; sorteren, zoeken en filteren van gegevens
  • Een bestellijst
  • Een uitgebreid urenoverzicht

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Klantcontacten | € 270,00

Created with Sketch.

Tijdens de cursus Klantcontacten ben je bezig met mondelinge en schriftelijke contacten. Eén van de onderwerpen is klachtenafhandeling. Eigenlijk moet je blij zijn met een klacht! Het feit dat iemand de moeite neemt een mail te sturen of een telefoontje te plegen, houdt in dat hij/zij een kans geeft een eventueel gemaakte fout te herstellen of een misverstand op te lossen.

 

En zolang er maar alles aan gedaan wordt om tot een oplossing te komen, mag je een klacht best nuchter bekijken: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Offerte:

  • soorten
  • inhoud
  • tips voor het schrijven van een goede offerte
  • een offerte schrijven (vaardigheid)

 Nederlandse taal: spelling

  • klinkers en medeklinkers
  • bijvoeglijk naamwoord
  • tussenletter -n- en tussenletter -s-
  • aaneenschrijven van woorden
  • woorden met c en k

 Nederlandse taal: schrijfstijl

  • lange zinnen en foute zinsconstructies
  • zinnen in bedrijvende en lijdende vorm schrijven
  • ingewikkeld woordgebruik
  • grammaticale fouten en stijlfouten
  • tips om de schrijfstijl te verbeteren

 (Commercieel) zakelijke correspondentie

  • briefindeling en de opzet van een zakelijke brief
  • schrijven van een informatieverzoek (vaardigheid)
  • beantwoorden van een informatieverzoek (vaardigheid)
  • uitnodigingsbrief schrijven (vaardigheid)
  • betalingsherinnering en aanmaning schrijven (vaardigheid)
  • klachtenbrief schrijven (vaardigheid)
  • circulaire schrijven (vaardigheid)
  • bestelling, orderbevestiging en betalingsbevestiging schrijven (vaardigheid)

Verkoopgesprek

  • koude verkoop en verkoopinformatie
  • een verkoopgesprek voeren (vaardigheid)
  • een verkoopinformatiegesprek voeren (vaardigheid)

 Mondeling presenteren

  • hulpmiddelen bij een presentatie
  • een presentatie maken
  • voorbereidingen voor een presentatie
  • tips voor het houden van een lezing / presentatie
  • een groepspresentatie verzorgen (vaardigheid)

Relatiebeheer

  • beheer van klantgegevens
  • contact houden met de klant
  • netwerken
  • klachtenafhandeling
  • een klacht schriftelijk afhandelen (vaardigheid)

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Een minimale vooropleiding op het niveau VMBO KB (kaderberoepsgerichte leerweg) is aan te bevelen.

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Callcentermedewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker klantenservice
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Zakelijk Engels | € 270,00

Created with Sketch.

Kennis van Engels in woord en geschrift is steeds meer noodzakelijk. In de cursus Zakelijk Engels wordt de mondelinge en schriftelijke basiskennis van de Engelse taal behandeld. De cursist leert op correcte wijze te communiceren. En het gaat natuurlijk niet alleen om het spreken. De cursisten leren tevens het schrijven van een brief of e-mail.

 

Wat kun je in tien weken leren van een taal? Vloeiend leren spreken zal niet meevallen, zeker als je nog geen ervaring met het Engels hebt. Dat is echter geen reden om je zenuwachtig te maken.

 

Waarschijnlijk beheers je al meer van de Engelse taal dan je zelf denkt. Via de tv, muziek en ook dagelijks spraakgebruik (de Nederlandse taal zit vol met Engelse uitdrukkingen) kom je immers voortdurend met het Engels in aanraking. De klanken en veel woorden zijn je dus niet vreemd. Daarnaast is het niet nodig om in deze korte cursus de taal vloeiend te leren spreken. Waar het om gaat, is dat je bij telefonisch contact iemand correct weet door te verbinden. Of om een aantal gerichte vragen (die eventueel al van te voren opgesteld zijn) te kunnen stellen. Je zult rustig blijven, weten waar je naar moet vragen en hoe je dat doet, om deze persoon te kunnen helpen.

 

Tijdens de cursus volg je het wel en wee van een aantal mensen, die bij een bedrijf in Engeland werken. Ze krijgen te maken met alledaagse situaties, zoals sollicitaties, ontvangst van bezoekers, bestellingen, hotelreserveringen, werkoverleg, enz. Gedurende de cursus leer je deze personen steeds beter kennen, zodat je je beter in hun situatie kunt inleven.

 

Bij het lesboek van deze cursus horen geluidsfragmenten. Dit zijn telefoonboodschappen en (telefoon-) gesprekken. Er komen situaties in voor, waar je ook in het boek mee te maken krijgt. De geluidsfragmenten zijn gemaakt met medewerking van ‘native speakers’, die de teksten hebben ingesproken. Soms doen ze dat expres met een bepaald accent. Je kunt in de praktijk immers ook Engelssprekende Duitsers, Italianen of Fransen aan de lijn krijgen.

 

TAKE THIS COURSE AND HAVE FUN!! 

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Grammar

  • Regular and irregular verbs
  • Modal verbs
  • Negations and questions
  • Tag questions
  • Tenses
  • The gerund
  • Personal, relative and possessive pronouns
  • Demonstrative pronouns
  • Indefinite pronouns
  • Nouns and adjectives
  • Plural
  • Adverbs and prepositions
  • Degrees of comparision
  • Indications of possession

Correspondence

  • Letter of application / CV
  • Letter of enquiry
  • Letter of reply
  • An order letter
  • Letter of confirmation
  • Letter of complaint

Idiom

  • Telephone alphabet and punctuation
  • Numbers and money
  • Hours, days, months, periods of time
  • Vocabulary (lijsten te leren woorden)
  • Irregular verbs (lijsten onregelmatige werkwoorden)
  • How to say (lijsten met thematische uitdrukkingen)
  • Additional idiom concerning correspondence

Communication

  • Politeness
  • Introductions
  • Greetings
  • How to make phone calls
  • Take down phone messages (memos)
  • Offering, accepting and declining
  • Giving directions
  • Requests and replies
  • Definite and indefinite frequency
  • Making suggestions

 

In iedere les wordt een case behandeld, die is opgebouwd rond een bepaald onderwerp. Iedere case start met een introductie. In een case komen de volgende onderdelen aan de orde:

  • Communicatie, hierbij wordt het idioom van veel voorkomende onderwerpen behandeld.
  • Correspondentie, waarbij zakelijke brieven worden behandeld met het bijbehorende idioom.
  • Praktijk

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Minimaal MAVO, VMBO of vergelijkbaar met Engels in het examenpakket

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Accountmanager technische producten

Marketing | € 290,00

Created with Sketch.

Tijdens de cursus Marketing maak je kennis met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing.


In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Inleiding marketing

  • begrip marketing
  • marketingconcepten: productie, product, verkoop, marketing en maatschappelijk
  • marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel
  • omgevingsfactoren: intern/extern, micro, meso, macro (destep)
  • marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager

Marketing management

  • planning: lange, middellange en korte termijn
  • ondernemingsplan
  • missie, doelen (formulering: SMART)
  • core bussiness, afgeleide doelen
  • marketingplan
  • algemene strategieën (Porter)
  • groeistrategieën (Ansoff)

Afnemers

  • consumenten en industriële afnemers
  • consumentengedrag
  • besluitvormingsproces consument
  • koopsituaties
  • psychologische factoren (Maslow)
  • sociologische factoren
  • economische factoren: koopkracht
  • industriële afnemers: decision makers en koopgedrag

Productbeleid

  • productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
  • productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
  • assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
  • trading up, trading down en kannibalisatie
  • merken en merkbescherming
  • productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
  • productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service

Marktonderzoek

  • begrip marktonderzoek, onderzoekbureau’s
  • soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef

Distributiebeleid

  • functies distributiekanaal
  • soorten distributiekanalen
  • push en pull strategie
  • (distributie)kanaalconflicten
  • distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief

Communicatie

  • communicatieproces
  • reclame
  • stappenplan en effectmeting
  • soorten reclame en reclamemedia
  • reclameregels
  • persoonlijke verkoop
  • verkoopformules: AIDA en VOCATIO
  • sellogram
  • sales promotions
  • public relations
  • persberichten en ABABA-formule-sponsoring

Diensten

  • dienstenmarketing
  • product / dienst continuüm
  • kenmerken van diensten 
  • begrip direct marketing
  • vormen van direct marketing
  • personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales

Direct marketing

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 4

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Medewerker Klantenservice
  • Marketingmedewerker
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten