Commercieel administratief medewerker 

Een Commercieel Administratief Medewerker is een onmisbare schakel in het in- en verkoopproces. Vaak ben je in contact met klanten. Hiervoor heb je een commerciële inslag nodig. Je presenteert ideeën en producten, zowel schriftelijk als mondeling. In deze functie zorg je ervoor dat inkoop en verkoop zonder problemen verlopen. Naast de algemene administratieve vaardigheden voer je de in- en verkoopadministratie.

Vind je het leuk om met mensen om te gaan in schriftelijke, telefonische en persoonlijke contacten? Ben je enthousiast en kun je goed problemen oplossen? Dan is het diploma Commercieel Administratief Medewerker een goede optie om werk te vinden of beter te kunnen functioneren in je huidige job!

Commercieel Administratief Medewerker MBO Niveau 3 Opleiding Kantoor Administratie

Lesgeld

€ 2.400,00 ineens of 12 maandelijkse termijnen van € 210,00

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Modulen

8 modulen

Duur

Advies: ca. 12 maanden

Competenties:

  • nauwkeurig kunnen werken
  • over goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden beschikken
  • een commerciële instelling hebben en flexibel zijn
  • goed met mensen kunnen omgaan
  • zelfstandig en in teamverband kunnen werken 


Deze opleiding bestaat uit de volgende modulen:

  • Toetsenbordvaardigheid
  • Telefoneren
  • Tekstverwerken
  • Praktijkvaardigheden
  • Rekenvaardigheid
  • Spreadsheet
  • Commerciële administratie
  • Klantcontacten 


Het is ook mogelijk om je in te schrijven voor één of enkele losse cursussen.

Vooropleiding:
Geen specifieke vooropleiding nodig


Examens:
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering.
Hier vindt u meer informatie over de examens, de examentarieven en -locaties.

Diplomering:
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 
De certificaten voor de 8 modulen geven recht op het LSSO-diploma Commercieel administratief medewerker.
Daarnaast ontvangt u ook de diploma's: Telefonist/Receptionist, Callcentermedewerker en Administratief medewerker


Vervolgopleiding(en):
Als je de opleiding met succes hebt afgerond, heb je de volgende vervolgmogelijkheden:



Hoe volg je de studie?
Bij Academie Mercuur volg je je studie via ‘Blended Learning’. Blended Learning is een combinatie van e-learning en persoonlijk contact. Je ontvangt toegang tot je digitale lesboek in onze blended learning-omgeving, waarin lessen op film te volgen zijn. Heb je vragen? Je kunt ze direct stellen via ons forum. Daarnaast worden (indien gewenst) er studie- en coachingsbijeenkomsten gepland. 


Personal studiecoach
Na opgave belt jouw personal studiecoach je om te overleggen over de planning van je studie. Er wordt een persoonlijk plan gemaakt, daarna is er iedere 14 dagen contact over jouw studievoortgang. Je ontvangt tips en past eventueel je studieplanning aan. Dus: een ideale stok achter de deur! 


Examentraining
Voor verschillende modulen van het LSSO hebben wij een uitgebreide examentraining ontwikkeld. Zo ben je helemaal klaar voor de examens.


Blended Learning: een combinatie van e-learning en persoonlijk contact

  • je bepaalt je eigen studietempo
  • je kunt snel starten
  • een personal studiecoach gedurende de studie
  • 4 maanden toegang per cursus tot de digitale leerweg met instructiefilms
  • beschikking over het digitale lesmateriaal (digitaal lesboek, lessen op film + antwoorden)
  • een extra papieren boek per module
  • vragen kun je direct stellen via ons forum, WhatsApp of e-mail
  • toegang tot studie- en coachingsbijeenkomsten
  • toegang tot een examentraining voor een groot aantal modulen


Het lesgeld

  • betaling ineens € 2.400,00 of in 
  • 12 maandelijkse termijnen van € 210,00 -  de 1e termijn wordt betaald via onze webshop, voor de rest van de termijnen ontvang je een betaalverzoek.


Deze prijs is btw-vrij en exclusief examengeld (dit betaal je bij de exameninstantie bij inschrijving voor een examen) voor al onze opleidingen gelden onze algemene voorwaarden.

Het lesgeld is inclusief:

  • al het benodigde lesmateriaal
  • begeleiding door je personal coach gedurende de opleiding
  • toegang tot de online leeromgeving
  • toegang tot eventuele examentrainingen


We gaan ervan uit dat je zelf beschikt over een computer, internet en eventuele benodigde software, zoals Word en Excel. 

Geadviseerde studieduur

Ca. 10 weken per 2 cursussen. Bij het volgen van de gehele opleiding raden we je aan
2 modulen naast elkaar te volgen, dan heb je de meeste kans op succes. De studiebelasting is dan 9 tot 11 klokuren per week.

De totale opleiding kan dus in ca. 40 weken worden afgerond. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.

Geadviseerde volgorde

  1. Telefoneren en Toetsenbordvaardigheid.
  2. Tekstverwerken en Praktijkvaardigheden.
  3. Rekenvaardigheid en Spreadsheet.
  4. Commerciële administratie en Klantcontacten.

Losse modules

Naast de volledige beroepsopleiding bestaat er ook de mogelijkheid tot het volgen van losse modulen. Onderstaand vindt u de modulen die horen bij deze opleiding.

Toetsenbordvaardigheid | € 300,00

Created with Sketch.

Een goede typvaardigheid is een eerste vereiste voor een functie op kantoor. Bovendien maakt men ook thuis gebruik van de computer voor de privécorrespondentie, het uittypen van verslagen, werkstukken, scripties, enz. Voor het werken op de computer is een goede toetsenbordvaardigheid vereist.

 

Typen is vooral een kwestie van routine. Deze cursus leert je het systeem en legt een basis voor deze routine. Vervolgens zul je zien dat je typesnelheid voortdurend zal toenemen, mits je na de cursus regelmatig typwerk verricht volgens de geleerde methode.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

  • Informatie over de cursus
  • Informatie over toetsenbord en zithouding
  • Gebruikershandleiding type-programma
  • Studiewijzer en exameneisen
  • Ergonomie (geen examenstof)


Typevaardigheid is een must. Deze cursus heeft als doelstelling je het 10-vingersysteem blindtypen bij te brengen. Daarbij moet je een typesnelheid halen van minimaal 130 aanslagen per minuut, zonder veel fouten te maken

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

  

Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Medisch secretaresse 1
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Telefoneren | € 300,00

Created with Sketch.

Tijdens de cursus Telefoneren richten wij ons op de telefoongesprekken die je veel zult voeren. Doorverbinden, afspraken maken, informatie verstrekken zijn belangrijker dan bijvoorbeeld het voeren van een verkoopgesprek. Omdat de telefonist(e) echter vaak het eerste aanspreekpunt is in een bedrijf komen diverse aspecten van verkoopgesprek, klachtenbehandeling, e.d. wel aan de orde.

 

De cursus richt zich dan ook op het aanbrengen van correcte telefoonmanieren, waarbij het uitgangspunt is dat de telefonist(e) zichzelf blijft.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Communicatie

  • het communicatieproces
  • eenzijdige en tweezijdige communicatie
  • verbale en non-verbale communicatie
  • expressie en intonatie
  • formele, informele, corporate communicatie
  • communicatiestoornissen

Klantgericht handelen

  • kenmerken van klantgericht handelen
  • valkuilen bij klantgericht handelen

Gesprekstechnieken

  • luistertechniek
  • vraagtechniek
  • argumentatietechniek
  • taaltechniek

Telefoongesprekken voorbereiden

  • infrastructuur
  • organisatie
  • human capital

Telefoongesprekken voeren

  • openingsfase
  • informatiefase
  • actiefase
  • afsluitfase

Soorten gesprekken

  • informatiegesprek
  • verkoopgesprek
  • slechtnieuwsgesprek
  • klachtenbehandeling

Communicatie-infrastructuur

  • telefooncentrale
  • antwoordapparaat
  • mobiele telefoon
  • faxapparaat
  • e-mail en internet / intranet

Telecommunicatiediensten

  • internationaal bellen
  • binnenlandse diensten
  • telefonisch vergaderen
  • video-conferencing
  • call centers

Telefoonetiquette en –alfabet
Telefoonoefeningen

  

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 


Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 2
 

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Tekstverwerken (Word)  | € 300,00

Created with Sketch.

Tekstverwerken is niet meer weg te denken uit de beroepspraktijk van iemand met een kantoorfunctie.


Bij de samenstelling van de cursus Tekstverwerken is gekeken naar de vaardigheden die iemand in de beroepspraktijk nodig heeft. Op heel praktische wijze worden deze vaardigheden uitgelegd. Door een groot aantal oefeningen kun je de mogelijkheden van het programma leren toepassen.


Voor het maken van de opdrachten moet je de beschikking hebben over een computer met het programma Office Word 2010 of nieuwer.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Lesblok 1: inleiding Windows

  • algemene informatie
  • Windows
  • Word starten en afsluiten
  • werken met tekst

Lesblok 2: Verder werken met tekst

  • tekst inbrengen en bewerken
  • bestanden opslaan, openen, afsluiten en verwijderen
  • mappen maken en verwijderen
  • werken met meerdere documenten
  • symbolen
  • teksten verwijderen, verplaatsen en kopiëren
  • printen
  • de help-functie

Lesblok 3: Tekst opmaken

  • vet, cursief, onderstrepen
  • lettertype en -grootte
  • opmaakkenmerken
  • teksteffecten
  • tekstkaders
  • automatische opmaak

Lesblok 4: Tekst indelen

  • uitlijnen
  • woorden afbreken en tellen
  • tabinstellingen
  • alinea-inspringing
  • opsommingstekens en nummering

Lesblok 5: Documenten opmaken

  • pagina-instellingen
  • marge-instellingen
  • kop- en voetteksten
  • kolommen

Lesblok 6: Sjablonen, lijnen en afbeeldingen

  • sjablonen
  • vormen invoegen
  • illustraties invoegen

Lesblok 7: Werken met tabellen

  • tabellen maken
  • tabellen bewerken
  • sorteren en rekenen met tabellen

Lesblok 8: Mailingen, Etiketten en enveloppen

  • mailingen
  • etiketten

Lesblok 9: Taalcorrecties

  • zoeken en vervangen
  • spelling- en grammaticacontrole
  • autocorrectie

 

In deze cursus wordt gewerkt met Microsoft Word versie 2013. Als je de cursus Tekstverwerken volgt, werk je met bijbehorende oefenbestanden. In je lesboek wordt aangegeven waar je ze kunt downloaden.

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 


Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Callcentermedewerker
  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker Klantenservice
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Medisch secretaresse 1
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Praktijkvaardigheden | € 300,00

Created with Sketch.

Administratief werk is veelzijdig. Je komt met allerlei zaken in aanraking en moet dus van alle markten thuis zijn. In de cursus Praktijkvaardigheden worden zaken als baliewerkzaamheden en bezoekers ontvangen, het schrijven van bezoekers- en telefoonnotities behandeld. Ook onderwerpen als postverwerking, archiveren en kantoormachines en -artikelen komen aan de orde. Omdat je in dit werk met veel mensen in aanraking komt (collega’s, bezoekers, bellers) wordt ook de persoonlijke presentatie besproken. Verder leer je om te gaan met LinkedIn en Outlook.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Baliewerkzaamheden

  • de taak van gastvrouw
  • ontvangst van bezoekers
  • omgaan met agressief gedrag

Nederlandse taal

  • werkwoorden
  • de vervoeging van werkwoorden

Notities en memo’s

  • soorten notities en memo’s
  • een memo schrijven

Postverwerking

  • soorten post
  • inkomende post
  • interne post
  • uitgaande post
  • omgaan met verantwoordelijkheid en vertrouwelijkheid

Archiveren

  • dynamisch en (semi-)statisch archief
  • opbergsystemen
  • indeling archief
  • het opbergen van stukken in het archief
  • een archief beheren en opschonen
  • digitaal archiveren

Persoonlijke presentatie

  • bedrijfsetiquette
  • omgang met collega’s
  • persoonlijk functioneren

Internet en e-mail

internet

  • internet openen en homepage instellen
  • zoeken op het internet
  • favorieten

e-mail

  • e-mailen met Outlook
  • e-mails binnenhalen, beantwoorden en doorsturen
  • een bijlage meesturen met een e-mail
  • urgentie en lees- of ontvangstbevestiging
  • contactpersonen aanmaken
  • automatische handtekening

Solliciteren

  • een sollicitatie voorbereiden
  • sollicitatiebrief, curriculum vitae
  • online solliciteren
  • het sollicitatiegesprek
  • waar op te letten na de sollicitatieprocedure

Loopbaan en social media: LinkedIn

  • wat verstaan we onder SOCIAL MEDIA
  • LinkedIn
  • de betekenis van LinkedIn voor sollicitatie en carrière
  • LinkedIn: de betekenis voor zakelijke netwerken
  • do’s en don’ts van LinkedIn


Algemene Informatie

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 


Duur

Circa 10 weken

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 2

 

Onderdeel van de opleiding

  • Telefonist/Receptionist
  • Administratief medewerker
  •  Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker

Rekenvaardigheid | € 300,00

Created with Sketch.

In een kantoorfunctie krijg je te maken met allerlei berekeningen. Denk aan nota’s en de btw daarop. Maar ook krijg je met vreemde valuta te maken, of moet je bedrijfseconomische staten opstellen. Of je houdt de kleine kas bij. Diverse voorbeelden van omgaan met getallen, waar je op kantoor tegenaan loopt.

 

In tal van functies is een goede rekenvaardigheid van groot belang. Dat geldt onder andere in de boekhouding, de inkoop, de export, de marketing en de makelaardij. 
 
 Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Basisrekenen

  • optellen en aftrekken
  • vermenigvuldigen en delen
  • volgorde van berekening (meneer van dalen wacht op antwoord)
  • afronden
  • breuken
  • procenten
  • promillen
  • verhoudingen
  • gemiddelden (ongewogen en gewogen)

Afschrijvingen

  • afschrijven van de aanschafwaarde
  • afschrijven van de boekwaarde
  • afschrijven over een deel van het jaar
  • restwaarde

Rente

  • renteberekening in jaren
  • renteberekening in maanden
  • renteberekening in dagen

Vreemde valuta

  • het kopen van vreemde valuta
  • het verkopen van vreemde valuta
  • bankkosten

BTW

  • BTW op de verkoopprijs (excl. BTW) zetten
  • BTW uit de verkoopprijs (incl. BTW) halen
  • de essentie van de BTW-administratie
  • voorbelasting

Facturen

  • een factuur opstellen
  • tarra
  • goederenkortingen: rabat, kwantumkorting en seizoenkorting
  • betalingskortingen: korting voor contant en kredietbeperkingstoeslag
  • leveringscondities

Verzekeringen

  • soorten verzekering en elementaire begrippen als polis, verzekerde, e.d.
  • premieberekening
  • poliskosten, prolongatiekosten en assurantiebelasting
  • berekening van de schade-uitkering: onderverzekering en oververzekering

Indexcijfers

  • een (ongewogen) indexcijfer berekenen
  • indexpunten en procenten
  • de basisperiode verleggen

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig.

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

 

Spreadsheet | € 300,00

Created with Sketch.

Grafieken, reeksen getallen die moeten worden opgeteld en andere berekeningen: met een spreadsheet is het een fluitje van een cent.

 

Bij de samenstelling van de cursus Spreadsheet is vooral gekeken naar de vaardigheden die je in de beroepspraktijk nodig hebt. Op heel praktische wijze worden deze vaardigheden uitgelegd. 

Voor het maken van de opdrachten moet je de beschikking hebben over een computer met het programma Office Excel 2010 of nieuwer.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Oefenbestanden downloaden en starten met Excel

  • Algemene informatie
  • Excel starten en afsluiten
  • Excel starten
  • Wat staat er op het startscherm
  • Een werkmap sluiten of Excel afsluiten
  • Gegevens invoeren, bewaren en printen
  • Tekst en getallen in een cel zetten
  • Een werkmap bewaren
  • Een werkblad printen
  • Een afdrukvoorbeeld bekijken

 Een werkblad bewerken en opmaken (1)

  • Een werkblad bewerken
  • Een werkmap openen
  • De kolombreedte aanpassen
  • Kolommen en rijen tussenvoegen
  • Kolommen en rijen verwijderen
  • Rijen en kolommen verbergen
  • Tekst verdelen over kolommen
  • Fouten in een spreadsheet verbeteren
  • Iets meer over selecteren
  • Verplaatsen en kopiëren
  • De vulgreep
  • Een werkblad opmaken
  • Vet, cursief en onderstrepen
  • Lettergrootte en –type
  • Tekst uitlijnen
  • Randopmaak
  • Tekstkleur en tekst markeren
  • Voorwaardelijke opmaak
  • Instelling van de getallencategorie
  • Kolombreedte en rijhoogte

 Berekeningen en formules

  • Berekeningen met Excel
  • Optellen
  • Andere berekeningen
  • Relatieve celverwijzing
  • Kopiëren van formules
  • Absolute celverwijzing
  • Doorvoeren reeks

 Werken met functies

  • De functies AutoSom, GEMIDDELDE, MAX en MIN, AANTAL, AFRONDEN en GEHEEL, ALS, NU en VANDAAG
  • Het venster ‘Functie invoegen’

 Werken met meer werkbladen, een werkblad bewerken en opmaken (2)

  • Werken met meerdere werkbladen
  • Een werkblad toevoegen en verplaatsen
  • De naam van een werkblad wijzigen
  • Een werkblad verwijderen, kopiëren en verbergen
  • Werkbladen koppelen
  • Celverwijzingen naar andere werkbladen
  • Meer over het bewerken en opmaken van een werkblad
  • Titels blokkeren
  • Formules weergeven
  • Aanbrengen en verwijderen van pagina-einden
  • Kop- en voetteksten, paginanummers en handtekening
  • Digitale handtekening

 Grafieken en beveiliging

  • Grafieken
  • Een grafiek maken
  • De grafiek verplaatsen
  • De grootte van de grafiek veranderen
  • De opmaak van de grafiek wijzigen
  • Wijzigingen in de gegevens van de grafiek aanbrengen
  • Een grafiek verwijderen
  • Beveiliging van werkmappen en werkbladen
  • Het opslaan van een werkmap met een wachtwoord
  • Een werkmap beveiligen
  • Een werkblad beveiligen
  • Cellen beveiligen

 Enkele praktische toepassingen

  • Een urenbriefje; rekenen in uren
  • Een nota; rekenen in dagen en cellen samenvoegen
  • Een betalingsherinnering
  • Een personeelslijst; sorteren, zoeken en filteren van gegevens
  • Een bestellijst
  • Een uitgebreid urenoverzicht


Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Administratief medewerker
  • Financieel administratief medewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Office Assistant (voorheen Secretaresse)
  • Assistent-marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten

Commerciële administratie | € 300,00

Created with Sketch.

Een commercieel administratief medewerker is vooral actief op het terrein van praktische administratieve vaardigheden op het commerciële vlak.  

 

Tijdens de cursus Commerciële administratie ben je bezig met de meest uiteenlopende onderwerpen: sales en inkoop, bestellingen plaatsen, vergaderen, het administreren van inkoop- en verkooporders, schriftelijk rapporteren en nog veel meer.

 

Kortom, een hele afwisselende commerciële cursus! 

 

Inhoud van deze module

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Verkooporders administreren

  • afnemersbestand
  • het ordertraject
  • administratieve werkzaamheden bij het ordertraject

Bestellingen plaatsen

  • leveranciersbestand
  • voorraadnormen, omzetsnelheid en voorraadkosten
  • bestelgrootte en bestelmoment
  • bestelsystemen, bestelmethodes en soortenbestellingen

Inkooporders administreren

  • bestelformulier
  • vrachtbrief en pakbon
  • ontvangstbon
  • controle van inkoopfactuur
  • retourzendingen
  • inkoopfactuur en kostenfactuur
  • inkoopdossier
  • artikelbestand en voorraadbestand

Overeenkomsten, BTW en barcodes

  • overeenkomsten
  • omzetbelasting
  • barcodes

Marketing, sales en inkoop

  • marketing
  • verkoop (sales)
  • inkoop
  • functies op de afdeling In- en Verkoop
  • taken van de commercieel administratief medewerker

Vergaderen

  • de vergadering
  • vergaderdoelen
  • vergadervormen
  • convocatie en agenda
  • notulen, besluitenlijst en actiepuntenlijst
  • het verloop van een vergadering
  • het belang van efficiënt vergaderen
  • de rol van de deelnemer in de vergadering
  • de spelregels van het vergaderen
  • de rol van de voorzitter
  • werkoverleg

Schriftelijk rapporteren

  • de inhoud van de boodschap
  • schriftelijk taalgebruik
  • indeling en lay-out

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding nodig

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Marketingmedewerker
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker

Klantcontacten | € 300,00

Created with Sketch.

Tijdens de cursus Klantcontacten ben je bezig met mondelinge en schriftelijke contacten. Eén van de onderwerpen is klachtenafhandeling. Eigenlijk moet je blij zijn met een klacht! Het feit dat iemand de moeite neemt een mail te sturen of een telefoontje te plegen, houdt in dat hij/zij een kans geeft een eventueel gemaakte fout te herstellen of een misverstand op te lossen.

 

En zolang er maar alles aan gedaan wordt om tot een oplossing te komen, mag je een klacht best nuchter bekijken: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.

 

Inhoud van deze module:

De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:

 

Offerte:

  • soorten
  • inhoud
  • tips voor het schrijven van een goede offerte
  • een offerte schrijven (vaardigheid)

 Nederlandse taal: spelling

  • klinkers en medeklinkers
  • bijvoeglijk naamwoord
  • tussenletter -n- en tussenletter -s-
  • aaneenschrijven van woorden
  • woorden met c en k

 Nederlandse taal: schrijfstijl

  • lange zinnen en foute zinsconstructies
  • zinnen in bedrijvende en lijdende vorm schrijven
  • ingewikkeld woordgebruik
  • grammaticale fouten en stijlfouten
  • tips om de schrijfstijl te verbeteren

 (Commercieel) zakelijke correspondentie

  • briefindeling en de opzet van een zakelijke brief
  • schrijven van een informatieverzoek (vaardigheid)
  • beantwoorden van een informatieverzoek (vaardigheid)
  • uitnodigingsbrief schrijven (vaardigheid)
  • betalingsherinnering en aanmaning schrijven (vaardigheid)
  • klachtenbrief schrijven (vaardigheid)
  • circulaire schrijven (vaardigheid)
  • bestelling, orderbevestiging en betalingsbevestiging schrijven (vaardigheid)

Verkoopgesprek

  • koude verkoop en verkoopinformatie
  • een verkoopgesprek voeren (vaardigheid)
  • een verkoopinformatiegesprek voeren (vaardigheid)

 Mondeling presenteren

  • hulpmiddelen bij een presentatie
  • een presentatie maken
  • voorbereidingen voor een presentatie
  • tips voor het houden van een lezing / presentatie
  • een groepspresentatie verzorgen (vaardigheid)

Relatiebeheer

  • beheer van klantgegevens
  • contact houden met de klant
  • netwerken
  • klachtenafhandeling
  • een klacht schriftelijk afhandelen (vaardigheid)

 

Algemene Informatie

 

Benodigde vooropleiding

Een minimale vooropleiding op het niveau VMBO KB (kaderberoepsgerichte leerweg) is aan te bevelen.

 

Examens 

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering

 

Certificaat

Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. 

 

Niveau (vergelijkbaar)

MBO 3

 

Duur

Advies 10 weken

 

Onderdeel van de opleiding

  • Callcentermedewerker
  • Commercieel administratief medewerker
  • Commercieel medewerker binnendienst
  • Medewerker klantenservice
  • Technisch commercieel verkoopmedewerker
  • Accountmanager technische producten