Marketing medewerker
Als Marketingmedewerker help je bij het uitvoeren en opstellen van marketing- en verkoopplannen. Je houdt rekening met de wensen van klanten en je doet marktonderzoek. Je zet producten in de markt, je ontwerpt folders, maakt en verstuurt mailing. Daarnaast onderhoudt je contact met medewerkers van verschillende afdelingen binnen het bedrijf.
Ben je creatief, analytisch en houd je wel van uitdagingen? Dan past het beroep van marketingmedewerker bij je. Een heel afwisselende functie
Lesgeld
€ 1.820,00 ineens of 12 maandelijkse termijnen van € 160,00
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 4
Modulen
6 modulen
Duur
Advies: ca. 12 maanden
Competenties:
- nauwkeurig kunnen werken en goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden hebben
- zowel een commerciële instelling hebben als klantgericht zijn
- analytisch vermogen hebben
- je goed kunnen presenteren
- zelfstandig en in teamverband kunnen werken
Deze opleiding bestaat uit de volgende modulen:
- PR/Bedrijfscommunicatie
- Nederlandse bedrijfscorrespondentie
- Management
- Commerciële administratie
- Klantcontacten
- Marketing
Het is ook mogelijk om je in te schrijven voor één of enkele losse cursussen.
Vooropleiding:
Geen specifieke vooropleiding nodig
Examens:
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering.
Hier vindt u meer informatie over de examens, de examentarieven en -locaties.
Diplomering:
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat. De certificaten voor de 6 modules geven recht op het LSSO-diploma Marketingmedewerker
Vervolgopleiding(en):
Als je de opleiding met succes hebt afgerond, heb je de volgende vervolgmogelijkheid:
- Managementassistent (de modulen: Office management en vergader- en presentatietechniek)
Hoe volg je de studie?
Bij Academie Mercuur volg je je studie via ‘Blended Learning’. Blended Learning is een combinatie van e-learning en persoonlijk contact. Je ontvangt toegang tot je digitale lesboek in onze blended learning-omgeving, waarin lessen op film te volgen zijn. Heb je vragen? Je kunt ze direct stellen via ons forum. Daarnaast worden (indien gewenst) er studie- en coachingsbijeenkomsten gepland.
Personal studiecoach
Na opgave belt jouw personal studiecoach je om te overleggen over de planning van je studie. Er wordt een persoonlijk plan gemaakt, daarna is er iedere 14 dagen contact over jouw studievoortgang. Je ontvangt tips en past eventueel je studieplanning aan. Dus: een ideale stok achter de deur!
Examentraining
Voor verschillende modulen van het LSSO hebben wij een uitgebreide examentraining ontwikkeld. Zo ben je helemaal klaar voor de examens.
Blended Learning: een combinatie van e-learning en persoonlijk contact
- je bepaalt je eigen studietempo
- je kunt snel starten
- een personal studiecoach gedurende de studie
- 4 maanden toegang per cursus tot de digitale leerweg met instructiefilms
- beschikking over het digitale lesmateriaal (digitaal lesboek, lessen op film + antwoorden)
- een extra papieren boek per module
- vragen kun je direct stellen via ons forum, WhatsApp of e-mail
- toegang tot studie- en coachingsbijeenkomsten
- toegang tot een examentraining voor een groot aantal modulen
Het lesgeld
- betaling ineens € 1.820,00 of in
- 12 maandelijkse termijnen van € 160,00 - de 1e termijn wordt betaald via onze webshop, voor de rest van de termijnen ontvang je een betaalverzoek.
Deze prijs is btw-vrij en exclusief examengeld (dit betaal je bij de exameninstantie bij inschrijving voor een examen) voor al onze opleidingen gelden onze algemene voorwaarden.
Het lesgeld is inclusief:
- al het benodigde lesmateriaal
- begeleiding door je personal coach gedurende de opleiding
- toegang tot de online leeromgeving
- toegang tot eventuele examentrainingen
We gaan ervan uit dat je zelf beschikt over een computer, internet en eventuele benodigde software, zoals eventueel Word.
Geadviseerde studieduur
Ca. 10 weken per 2 cursussen. Bij het volgen van de gehele opleiding raden we je aan
2 modulen naast elkaar te volgen, dan heb je de meeste kans op succes. De studiebelasting is dan 9 tot 11 klokuren per week.
De totale opleiding kan dus in ca. 30 weken worden afgerond. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.
Geadviseerde volgorde
- PR/Bedrijfscommunicatie en Nederlandse Bedrijfscorrespondentie.
- Management en Commerciële administratie.
- Klantcontacten en Marketing.
Losse modules
Naast de volledige beroepsopleiding bestaat er ook de mogelijkheid tot het volgen van losse modulen. Onderstaand vindt u de modulen die horen bij deze opleiding.
Klantcontacten | € 300,00
Tijdens de cursus Klantcontacten ben je bezig met mondelinge en schriftelijke contacten. Eén van de onderwerpen is klachtenafhandeling. Eigenlijk moet je blij zijn met een klacht! Het feit dat iemand de moeite neemt een mail te sturen of een telefoontje te plegen, houdt in dat hij/zij een kans geeft een eventueel gemaakte fout te herstellen of een misverstand op te lossen.
En zolang er maar alles aan gedaan wordt om tot een oplossing te komen, mag je een klacht best nuchter bekijken: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Inhoud van deze module:
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Offerte:
- soorten
- inhoud
- tips voor het schrijven van een goede offerte
- een offerte schrijven (vaardigheid)
Nederlandse taal: spelling
- klinkers en medeklinkers
- bijvoeglijk naamwoord
- tussenletter -n- en tussenletter -s-
- aaneenschrijven van woorden
- woorden met c en k
Nederlandse taal: schrijfstijl
- lange zinnen en foute zinsconstructies
- zinnen in bedrijvende en lijdende vorm schrijven
- ingewikkeld woordgebruik
- grammaticale fouten en stijlfouten
- tips om de schrijfstijl te verbeteren
(Commercieel) zakelijke correspondentie
- briefindeling en de opzet van een zakelijke brief
- schrijven van een informatieverzoek (vaardigheid)
- beantwoorden van een informatieverzoek (vaardigheid)
- uitnodigingsbrief schrijven (vaardigheid)
- betalingsherinnering en aanmaning schrijven (vaardigheid)
- klachtenbrief schrijven (vaardigheid)
- circulaire schrijven (vaardigheid)
- bestelling, orderbevestiging en betalingsbevestiging schrijven (vaardigheid)
Verkoopgesprek
- koude verkoop en verkoopinformatie
- een verkoopgesprek voeren (vaardigheid)
- een verkoopinformatiegesprek voeren (vaardigheid)
Mondeling presenteren
- hulpmiddelen bij een presentatie
- een presentatie maken
- voorbereidingen voor een presentatie
- tips voor het houden van een lezing / presentatie
- een groepspresentatie verzorgen (vaardigheid)
Relatiebeheer
- beheer van klantgegevens
- contact houden met de klant
- netwerken
- klachtenafhandeling
- een klacht schriftelijk afhandelen (vaardigheid)
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Een minimale vooropleiding op het niveau VMBO KB (kaderberoepsgerichte leerweg) is aan te bevelen.
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 3
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Callcentermedewerker
- Commercieel administratief medewerker
- Commercieel medewerker binnendienst
- Medewerker klantenservice
- Technisch commercieel verkoopmedewerker
- Accountmanager technische producten
Commerciële administratie | € 300,00
Een commercieel administratief medewerker is vooral actief op het terrein van praktische administratieve vaardigheden op het commerciële vlak.
Tijdens de cursus Commerciële administratie ben je bezig met de meest uiteenlopende onderwerpen: sales en inkoop, bestellingen plaatsen, vergaderen, het administreren van inkoop- en verkooporders, schriftelijk rapporteren en nog veel meer.
Kortom, een hele afwisselende commerciële cursus!
Inhoud van deze module
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Verkooporders administreren
- afnemersbestand
- het ordertraject
- administratieve werkzaamheden bij het ordertraject
Bestellingen plaatsen
- leveranciersbestand
- voorraadnormen, omzetsnelheid en voorraadkosten
- bestelgrootte en bestelmoment
- bestelsystemen, bestelmethodes en soortenbestellingen
Inkooporders administreren
- bestelformulier
- vrachtbrief en pakbon
- ontvangstbon
- controle van inkoopfactuur
- retourzendingen
- inkoopfactuur en kostenfactuur
- inkoopdossier
- artikelbestand en voorraadbestand
Overeenkomsten, BTW en barcodes
- overeenkomsten
- omzetbelasting
- barcodes
Marketing, sales en inkoop
- marketing
- verkoop (sales)
- inkoop
- functies op de afdeling In- en Verkoop
- taken van de commercieel administratief medewerker
Vergaderen
- de vergadering
- vergaderdoelen
- vergadervormen
- convocatie en agenda
- notulen, besluitenlijst en actiepuntenlijst
- het verloop van een vergadering
- het belang van efficiënt vergaderen
- de rol van de deelnemer in de vergadering
- de spelregels van het vergaderen
- de rol van de voorzitter
- werkoverleg
Schriftelijk rapporteren
- de inhoud van de boodschap
- schriftelijk taalgebruik
- indeling en lay-out
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Geen specifieke vooropleiding nodig
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 3
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Commercieel administratief medewerker
- Commercieel medewerker binnendienst
- Marketingmedewerker
- Technisch commercieel verkoopmedewerker
Marketing | € 310,00
Tijdens de cursus Marketing maak je kennis met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing.
In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.
Inhoud van deze module:
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Inleiding marketing
- begrip marketing
- marketingconcepten: productie, product, verkoop, marketing en maatschappelijk
- marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel
- omgevingsfactoren: intern/extern, micro, meso, macro (destep)
- marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager
Marketing management
- planning: lange, middellange en korte termijn
- ondernemingsplan
- missie, doelen (formulering: SMART)
- core bussiness, afgeleide doelen
- marketingplan
- algemene strategieën (Porter)
- groeistrategieën (Ansoff)
Afnemers
- consumenten en industriële afnemers
- consumentengedrag
- besluitvormingsproces consument
- koopsituaties
- psychologische factoren (Maslow)
- sociologische factoren
- economische factoren: koopkracht
- industriële afnemers: decision makers en koopgedrag
Productbeleid
- productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
- productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
- assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
- trading up, trading down en kannibalisatie
- merken en merkbescherming
- productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
- productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service
Marktonderzoek
- begrip marktonderzoek, onderzoekbureau’s
- soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef
Distributiebeleid
- functies distributiekanaal
- soorten distributiekanalen
- push en pull strategie
- (distributie)kanaalconflicten
- distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief
Communicatie
- communicatieproces
- reclame
- stappenplan en effectmeting
- soorten reclame en reclamemedia
- reclameregels
- persoonlijke verkoop
- verkoopformules: AIDA en VOCATIO
- sellogram
- sales promotions
- public relations
- persberichten en ABABA-formule-sponsoring
Diensten
- dienstenmarketing
- product / dienst continuüm
- kenmerken van diensten
- begrip direct marketing
- vormen van direct marketing
- personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales
Direct marketing
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 4
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Medewerker Klantenservice
- Marketingmedewerker
- Assistent-marketingmedewerker
- Technisch commercieel verkoopmedewerker
- Accountmanager technische producten
Management | € 310,00
In de cursus Management wordt kennisgemaakt met de basisbegrippen binnen het vakgebied van het management. Enerzijds wordt onder management verstaan de personen die de organisatie aansturen, anderzijds gaat het om de vraag waarom een organisatie op een bepaalde manier handelt en functioneert.
Er wordt eerst ingegaan op de factoren die van buiten komen en invloed hebben op de organisatie. Daarna gaan we van het strategisch niveau (waar de beleidsbeslissingen liggen), via het tactisch niveau (het organiseren), naar het operationele deel (het leidinggeven).
Inhoud van deze module:
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Organisatie en omgeving
- Wat is management?
- Organisatie, onderneming en bedrijf
- De omgeving
- Wetgeving
- De rechtsvormen
- De sectoren
- De bedrijfskolom
Besturen en beslissen
- Het primaire proces
- Het bestuursproces (managementproces)
- Procesbeheersing
- Het strategisch, tactisch en operationeel niveau
- Het besluitvormingsproces
Strategisch management
- Strategie: de hoofddoelstelling en afgeleide doelen
- Nevengeschikte doelstellingen
- Eisen aan de doelen
- Het formuleren van de strategie
Tactisch management: planning
- Wat is planning?
- Planningsniveaus en –termijnen
- Planningsmethoden
Tactisch management: organiseren
- Arbeidsverdeling
- Eisen aan het taakontwerp
- Werkstructurering
- Horizontale en verticale taakverdeling
- Delegatie
- Spanwijdte en omspanningsvermogen
Tactisch management: organisatiestelsels
- Organisatiestructuur en organisatieschema’s
- Formele en informele organisatie
Operationeel management
- Leiderschapsstijlen
- Managementtechnieken
- Cultuur
- Motivatie
- Conflictmanagement
- Personeelsbeleid
- Einde van de arbeidsovereenkomst
Bedrijfsprocessen
- Kwaliteitsmanagement
- Verandermanagement
- Financiën
- Marketing processen
- Logistieke processen
- Productiemethoden
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 4
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Managementassistent
- Marketingmedewerker
Nederlandse Bedrijfscorrespondentie | € 300,00
Deelnemen aan de cursus Nederlandse bedrijfscorrespondentie zorgt ervoor dat je na afloop:
- meer weet van spelling, grammatica, schrijfstijl en correspondentie
- je zekerder voelt in het toepassen van taalregels
- meer ervaring hebt in het schrijven van teksten en brieven
- teksten en brieven op een hoger niveau kunt maken
Inhoud van deze module:
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Spelling
- werkwoorden
- soorten werkwoorden en hun vervoeging
- spelling van werkwoorden van Engelse afkomst
- tussenletter -n en -s
- aaneenschrijven van woorden
- spelling van ‘vreemde woorden’
- lettergrepen en afbreken van woorden
- meervouden
- verkleinwoorden
- het gebruik van hoofdletters
- afkortingen
- leestekens
- lettertekens
Grammatica
- woordbenoemen
- lidwoord
- zelfstandig naamwoord
- bijvoeglijk naamwoord
- voornaamwoorden
- het voorzetsel
- het bijwoord
- het voegwoord
- het telwoord
- het werkwoord
- zinsontleden
- zinsdelen
Schrijfstijl
- zinsbouw
- voornaamwoordelijke verwijzing
- veel voorkomende stijlfouten
- veel voorkomende grammaticale fouten
- foutloosheid, duidelijkheid en stijl
- schrijven vanuit de ontvanger
- aantrekkelijk formuleren
- een tekst schrijven.
Correspondentie
- de lay-out en opzet van een brief
- productinformatie
- bestellingen en leveringen
- de uitnodiging
- financiële perikelen
- klachten
- circulaire
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 4+
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Medisch secretaresse 2
- Managementassistent
- Marketingmedewerker
PR Bedrijfscommunicatie | € 300,00
Je zet een mailing uit over een nieuw product, je stuurt een persbericht naar de plaatselijke krant of je laat een affiche ontwerpen vanwege een opening.
Deze en andere communicatieve activiteiten waar je een rol in kunt spelen, komen bij de cursus PR/Bedrijfscommunicatie aan de orde. Je leert over de theorie van communicatie, maar ook over de aanpak, begeleiding en uitvoering van communicatiemiddelen. Uitgangspunt in de cursus is de dagelijkse praktijk binnen een organisatie.
Inhoud van deze module:
De volgende onderwerpen worden behandeld in deze module:
Inleiding PR/Bedrijfscommunicatie
- Communicatie
- Public relations
- Het communicatiebeleid
Doelgericht schrijven
- Schrijven vanuit de ontvanger
- Leesgedrag
- Het schrijfplan
- Ideeën om teksten aantrekkelijker te maken
Brieven en direct mailing
- Memo, e-mail en fax
- Brieven
- Soorten brieven
- Direct mailing
Folders en brochures
- Drukwerk
- De productie van folders en brochures
- Soorten folders en brochures
Advertenties en advertorials
- (Digitaal) adverteren
- Soorten advertenties
- Advertentieplaatsingen
- Advertorials
Bedrijfsbladen
- Voordelen van een bedrijfsblad
- Het schrijfproces
- Productie van bedrijfsbladen
Contacten met de pers
- Massamedia
- Nieuws
- Perscontacten
Overige communicatiemiddelen
- Affiches
- Evenementen
- Internet, intranet en social media
- Jaarverslagen
- Nieuwsbrieven
- Presentaties
- Public affairs
- Reclame
- Relatiegeschenken
- Sponsoring
Algemene Informatie
Benodigde vooropleiding
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring
Examens
De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering
Certificaat
Alle modules worden afgesloten met een LSSO-examen. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een LSSO-erkend landelijk certificaat.
Niveau (vergelijkbaar)
MBO 4
Duur
Advies 10 weken
Onderdeel van de opleiding
- Managementassistent
- Marketingmedewerker
- Assistent-marketingmedewerker